Novela povinného ručení schválena, jaké změny nás čekají?
- Novela zákona bude platná od 23. prosince 2023
- Dojde k navýšení pojistných limitů, digitalizaci pojištění i změně definice provozu vozidla
- Povinné ručení bude muset nově sjednat provozovatel vozidla
- Povinnost sjednání pojištění padne i na majitele elektrokoloběžek a dalších vozidel
- Od 1. července 2024 nebudou řidiči muset disponovat na území ČR zelenou kartou
Již dlouhou dobu se spekulovalo o tom, že vláda bude muset přistoupit k novele zákona o povinném ručení. Důvodem byla především nutnost sjednocení pravidel v rámci Evropské unie. Ke změně však vládu dotlačily i další okolnosti, včetně problémů s vymáháním škod, pokrok ve vývoji technologií či rostoucí hodnota škod a nedostatečné pojistné limity.
Novela vyjde v platnost již 23. prosince letošního roku. Pojďte se s námi podívat, jaké změny vás za pár měsíců čekají.
Pojišťovny budou muset nabízet vyšší pojistné limity
Jedním z největších problémů v oblasti povinného ručení jsou již několik let pojistné limity. Ty nestačí nejen u škod na majetku, ale především u škod na zdraví. Hodnota automobilů roste a mění se i způsob ohodnocování ostatních škod, kvůli čemuž se stalo standardem, že výše odškodného činní desítky milionů korun – mezi nejvyšší položky se řadí hlavně škody na zdraví a ušlém zisku.
V souvislosti s tím je součástí novely i zákonné navýšení pojistných limitů. Doposud byla jeho minimální výše stanovena na 35 milionů Kč. Nově budou muset pojišťovny nabízet minimální limit 50 milionů Kč, a to jak u újmy na zdraví či smrti, tak i škodě na majetku. Zákon se přitom vztahuje i na již sjednané smlouvy, které by měly pojišťovny upravit.
Pokud to nestihnou, dojde i přesto k automatickému navýšení. Řidiči by měli počítat i s možným navýšením ceny pojistného, které by se mohlo pohybovat v jednotkách až desítkách korun.
Plánovaná je také rozsáhlá digitalizace pojišťovnictví, díky čemuž budou informace o pojistných smlouvách dostupné v reálném čase České kanceláři pojistitelů.
Novela pozmění definici provozu vozidla
I když je povinné ručení na trhu pěknou řádku let, ze zkušeností pojišťoven, úřadů i řidičů disponuje celou řadou nedostatků. Jednou z nich byla i dosavadní definice provozu vozidla. Nově tedy bude za provoz považováno jakékoliv využití vozidla v souladu s jeho běžným účelem jakožto dopravního prostředku.
Zároveň nebude nově záležet na tom, zda je dané vozidlo v pohybu nebo klidu, podmínkou je pouze to, že je používáno podle svého účelu.
Součástí novely je také přechod povinnosti na provozovatele vozidla. Podle něj musí povinné ručení uzavřít pouze opravdový provozovatel vozidla, a ne jeho majitel. Z dlouhodobého hlediska je tedy povinnost přenesena na osobu, která vozidlo využívá a má vliv na způsob jeho používání.
Pravidlo se nebude vztahovat na krátkodobé výpůjčky či pronájmy vozidel, u nich musí mít povinné ručení sjednané majitel vozidla.
Povinnému ručení se nově nevyhnou ani elektrokoloběžky
Velkým problémem u povinného ručení bylo zejména vymáhaní škod, kdy docházelo k celé řadě situací, u nichž bylo velmi složité domoci se finanční nápravy. Typicky se jednalo o situace, kdy nehodu způsobila osoba řídící vozidlo bez nutnosti sjednání povinného ručení. Jako velmi rizikové se v posledních letech jevily zejména elektrokoloběžky, jež stály nejen za menšími, ale vážnými nehodami.
Pro případné oběti bylo následně složité vymáhat vzniklé škody, jelikož se nemohly obrátit na pojišťovnu a musely konfrontovat rovnou viníka. V některých případech bylo nutné jít i soudní cestou, což obětem přinášelo zbytečné náklady navíc.
S tím se rozhodla vláda skoncovat a rozšířila seznam vozidel s povinností sjednat povinné ručení o:
- elektrické elektrokoloběžky,
- segwaye,
- pracovní stroje a průmyslová zařízení,
- sněžné skútry a rolby,
- zahradní traktůrky,
- motorová golfová vozítka.
Stále však budou existovat výjimky, u nichž nebude nutné pojištění sjednat. Obvykle se bude jednat o modely vyjmenovaných vozidel, které disponují konkrétními parametry.
U elektrokoloběžek není nutné povinné ručení sjednat, pokud daný model nejede vyšší rychlostí než 25 km/hod nebo neváží více než 25 kg a nejede rychlostí vyšší než 14 km/h.
Povinnost se nevztahuje ani na elektrokola, u nichž je podle zákona hlavní hnací silou lidská síla a ne pohon.
Řidiči na území ČR již nebudou potřebovat zelenou kartu
Jednou z dalších velkých změn je i ukončení povinnosti předkládat zelenou kartu. Tu musí mít řidiči aktuálně neustále u sebe a předložit ji během případné kontroly. Po uvedení novely v platnost nebude již třeba disponovat zelenou kartou na území ČR.
Pokud se rozhodnete vyrazit do zahraničí, stále budete muset kartu předložit. K digitalizaci údajů dojde až v červenci 2024, od kdy budou řidiči moci při cestách po ČR nechat zelenou kartu doma. V budoucnu by však mělo dojít k digitalizaci i v rámci EU. Jak tomu ale bývá, je možné, že se ho dočkáme až za několik let.
O autorovi
Když jsem v roce 2016 propadla kouzlu copywritingu, ani ve snu by mě nenapadlo, kam mě to zavede. Finance a investování mě vždycky bavily, a psaní o nich mě zcela pohltilo. Slabost mám ale i pro technologie, s nimiž mohu pokaždé objevovat něco nového. Během let jsem tak měla možnost spolupracovat na celé řadě projektů, které se točily kolem peněz, investování či nových technologických řešení v různých odvětvích.