Co dělat, když zašlete peníze na špatný účet?
Internetové či mobilní bankovnictví, díky nimž můžeme snadno a rychle spravovat naše bankovní účty, je dnes již běžnou součástí našich životů. Jednou z častých funkcí, které v souvislosti s nimi využíváme, je zadávání nejrůznějších platebních transakcí. I když většina bank vyžaduje pro zadání bankovních transakcí několik kroků, jejichž součástí je i potvrzení tohoto, že se jedná skutečně o správné číslo účtu, na který chceme peníze zaslat, může někdy dojít k omylu a my peníze odešleme na jiné číslo účtu, než jsme chtěli. Víte, co v takové nepříjemné situaci dělat? Pokud ne, máme pro vás několik praktických rad a tipů, jak k problému přistoupit a jak ho co nejrychleji vyřešit.
Chyby, ke kterým může při zadávání čísla dojít
Samozřejmě, že jako při jakémkoli jiném zacházení s financemi, se i v případě posílání peněz prostřednictvím internetového či mobilního bankovnictví vyplatí nespěchat a veškeré informace si skutečně důkladně zkontrolovat. Pokud se ale bohužel skutečně stane, že finanční částku odešlete na špatný účet, vyplatí se zjistit, k jaké chybě došlo.
V tom případě se hodí, pokud znáte význam čísel, ze kterých je číslo bankovního účtu tvořeno. Formát čísla účtu v České republice je určen vyhláškou České národní banky. Každé číslo účtu se skládá ze tří částí, které mají maximálně dvacet znaků. První dvě části, předčíslí, které je odděleno pomlčkou, a základní část tvoří společně tak zvaný identifikátor účtu klienta. Čtyřmístné číslo za lomítkem označuje kód banky, u které je účet veden.
Pravděpodobnost, že se při zadávání platby splete a zároveň špatné číslo opravdu označuje existující bankovní účet, je poměrně malá. Naprostá většina chyb, kterých se při zadávání dopustíme, totiž spočívá ve vynechání nebo naopak přidání číslice, takovéto transakce ale neprojdou automatickou kontrolou a na chybu budete hned upozorněni.
Zachovejte klid, není důvod k panice
Jestliže k chybě dojde a formát čísla skutečně odpovídá klasickému formátu čísla účtu, může dojít k dalším několika situacím. Pokud se například stane, že si vzápětí své chyby v čísle všimnete a u právě schválené platby jste zadali datum splatnosti nikoli ihned, ale například až následující den, což spoustu lidí dělá, neboť své platby předem plánuje, nepředstavuje to žádný větší problém. Prostřednictvím internetového bankovnictví můžete chybnou transakci jednoduše zrušit a následně zadat znovu a správně.
Pokud jste splatnost transakce neodkládali a platbu provedli o všední den během běžné pracovní doby, můžete se pokusit co nejrychleji kontaktovat svou banku s žádostí o stornování právě zadané platby. I přes veškerou snahu na obou stranách se to ale nemusí podařit, neboť veškeré transakce dnes probíhají velmi rychle a automaticky do několika sekund. I v této situaci ale stále nemusí jít o žádný problém, i když je formální stránka účtu v pořádku a systém platbu zpracoval, je poměrně velká pravděpodobnost, že vámi zadané číslo neodpovídá žádnému existujícímu účtu. V takovém případě se vám odeslané peníze do dvou či tří dnů na účet samy vrátí.
Důležitost komunikace s bankou
V případě, že skutečně nastane nejhorší možnost a vy peníze chybně odešlete na jiný existující účet, je důležité při řešení situace co nejvíce spolupracovat s vaší bankou, která bude představovat prostředníka mezi vámi a druhou stranou. Často se vyplatí jako první krok použít bezplatnou informační linku banky, kde vám pracovník poradí s prvními potřebnými kroky či vás přepojí na specializované oddělení, které se chybnými bankovními transakcemi zabývá.
Štěstí v neštěstí představuje situace, kdy jste peníze chybně zaslali na jiný účet, ale účet je vedený ve stejné bance, u které máte účet i vy.
- V tom případě příjemce vašich peněz banka vyzve k navrácení částky, která mu omylem přišla na účet. Samozřejmě je tento proces spojený s dílčími administrativními kroky, jako například s vyplněním formuláře o omylem zadané platbě a podobně
- Pokud je účet, na který jste chybně peníze zaslali, veden u jiné banky, začne vaše banka komunikovat s bankou příjemce a požádá jí o vyzvání jejího klienta ke spolupráci a navrácení peněz. Pokud se jedná o čestného člověka či společnost, peníze vám bez problémů vrátí
Když příjemce vašich peněz nespolupracuje
V krajním případě může dojít k situaci, že příjemce se k navrácení vašich peněz nemá a na jakoukoli výzvu banky nereaguje. Obecně se doporučuje, že pokud vám peníze nepřijdou zpět na účet přibližně do tří týdnů, je vhodné požádat banku příjemce o poskytnutí jeho identifikačních údajů.
Banky jsou totiž v těchto případech povinné vám sdělit jméno majitele účtu, na který jste omylem peníze poslali, jeho bydliště a datum narození. Bohužel je tato služba bankami zpoplatněna. Po obdržení těchto informací můžete zkusit spojit se s příjemcem vašich peněz osobně.
Pokud ani tato vaše snaha není úspěšná, je jediným možným následným řešením obracení se na soud, neboť banka sama nemá pravomoc z účtu klienta tuto finanční částku strhnout. Naštěstí toto je opravdu až ta nejzazší možnost, většina příjemců peníze vrátí již v případě hrozby soudním sporem. Skutečný případný soudní spor se bohužel může protáhnout na předem neznámou dobu, většina lidí k němu tak přistupuje v případě, že se jedná o částku v řádu několika tisíc korun. Pokud k soudu váš případ skutečně dorazí, žalovaná strana musí nejen navrátit omylem zaslané peněžní prostředky, ale také uhradit veškeré výdaje na soudní řízení.
Když chybně odešlete peníze do zahraničí
Specifickou situací je, pokud peníze chybně odešlete na zahraniční účet. Paradoxně to může být vlastně výhoda, neboť realizace mezinárodních transakcí trvají o něco déle, a je tak reálnější, že se vaší bance chybnou transakci podaří včas stornovat.
- Pokud už k odeslání peněz došlo, vaše banka kontaktuje banku zahraniční a v případě, že ta je ještě nezaregistrovala na účet klienta, peníze vaší bance obratem vrátí
- Pokud už došlo k připsání peněz na účet zahraničního klienta, postupuje se podle platných právních předpisů v konkrétní zemi
Chybám, které se zadáváním čísel účtů souvisejí, se dá kromě pečlivé kontroly předcházet i dalšími způsoby. Jedním z nich je zadávání pravidelných plateb trvalým příkazem pro platby ve stejné výši či pomocí šablon, v jejichž rámci nemusíte číslo účtu při každé jednotlivé platbě zadávat, snížíte tak pravděpodobnost chyby. Další možností je platba prostřednictvím QR kódu, který dnes většina faktur obsahuje. Tento QR kód následně mobilní aplikací své banky jednoduše načtete a veškeré údaje se samy správně předvyplní.