10 tipů, jak jezdit úsporně a šetřit palivo
Pohonné hmoty mají období, kdy jsou dražší a kdy jsou naopak levnější. Typicky v závislosti na motoristické sezóně, případně v kombinaci se situací ve světě. Ve skutečnosti však pohonné hmoty dlouhodobě zdražují, takže mnoho motoristů hledá návody, jak lze jezdit úsporně a ušetřit tak palivo. Těch možností je celá řada, ale stejně tak je celá řada mýtů, které se úplně nezakládají na pravdě. V našem článku vám podáme 10 tipů, které vám pomohou k úspornější jízdě, která se projeví v dlouhodobém horizontu i ve vaší peněžence.
Plynulá jízda
Nejdůležitějším klíčem k úspoře paliva je naučit se jezdit plynule. Řada řidičů jezdí stylem brzda-plyn, kdy po mohutné akceleraci následuje prudké brždění hned v situaci, kdy to opět vyžaduje dnešní provoz. A to je poměrně často. Naučte se při jízdě více využívat kinetické energie, rozjíždějte se více plynule a naopak na křižovatkám není rovněž potřeba dojíždět se zahřátými brzdami.
Samozřejmě je pravdou, že často v určitých lokalitách, kde je velmi hustý městský provoz, je potřeba, aby doprava trochu odsýpala. Mnoho řidičů ale potom takovou jízdu praktikuje i na místech, kde to vůbec potřeba není. A takových míst je rozhodně většina. Plynulou jízdou lze kromě úspory paliva také:
- Šetřit brzdy
- Šetřit pneumatiky
- Snížit zatížení prostředí výfukovými plyny
Pokud budete při jízdě více přemýšlet, pošetříte si brzdy. Stejně tak méně rychle sjede pneumatiky, na což mohou být při intenzívním brždění náchylné dnes tolik populární vozy typu SUV, protože jsou zkrátka velké a těžké.
V neposlední řadě při plynule jízdě šetříte životní prostředí, což platí zejména o prudké akceleraci, která většinou opravdu není nezbytná a nějaká úspora času je zde v dnešním provozu spíše psychologická, než reálná.
Nakonec je třeba k tomuto tématu upozornit, že plynulá jízda neznamená pomalá jízda a neznamená to být brzdou v provozu. Plynulá jízda je jen o schopnosti předvídat, což je ostatně to, co nás učili už v autoškole. Zkuste se tedy při vaší příští jízdě vrátit k tomuto předpokladu a lépe splynout s provozem, uvidíte, že se vám i lépe pojede.
Lepší řazení
Pro spotřebu je důležité také dobré řazení rychlostních stupňů. Samozřejmě to platí pouze pro ty, kdo mají automobil s manuální převodovkou. Pokud máte automat, můžete to ovlivnit nastavením jízdních režimů, kdy větší spotřeba je logicky v režimu sportovním, kdežto nižší spotřeba je v režimu komfortním.
Pokud však máte automobil s manuální převodovkou, což je u nás stále většina automobilů, na spotřebu má vliv, v jakých otáčkách řádíte. Pro spotřebu je ideální řadit v otáčkách zhruba od 2500 pro benzínové motory, přičemž u dieselových motorů je to ještě o něco méně.
Čím více budete motor vytáčet, tím více roste spotřeba. Pozor ale na to, že z hlediska samotného motoru není zase dobré řadit příliš brzy. V takovém případě totiž nejsou otáčky motoru optimální a zbytečně jej trápíte a i ta spotřeba půjde zase nahoru. Klíčem tak je vždy optimální řazení, ani brzy, ani pozdě. Je tu však jedna situace, kdy je potřeba řadit ve vyšších otáčkách, a to logicky při jízdě do kopce nebo při předjíždění.
Na jedničku se rozjíždíme
S řazením souvisí také jízda na první rychlostní stupeň. Už v autoškole nám říkali, že jednička slouží pouze na rozjezd. Na jedničku se nejezdí. Tento rychlostní stupeň byste tak měli mít zařazen vždy jenom krátce právě při rozjezdu.
Podřazování vs. neutrál
V autoškole vás možná někdo učil brzdit motorem a u toho říkal, že to pozitivně ovlivňuje spotřebu. To sice platí, ale pouze do určité míry a pouze někdy. Podřazovat se totiž musí umět úplně stejně, jako řadit nahoru.
Ve většině případů je lepší, pokud raději vyřadíte na neutrál. V praxi se totiž stává, že pokud podřadíte příliš brzy, nebo v případě kdy po dobrzdění je nutné výrazněji akcelerovat, například do kopce, tak neušetříte podřazováním v podstatě nic.
Omezení zbytečného předjíždění
V návaznosti na předcházející řádky je potřeba se zastavit také právě u předjíždění. Zkuste ovlivnit, jak často budete předjíždět. Pokud přestanete předjíždět zbytečně, snížíte tak nutnost řadit ve vyšších otáčkách a omezíte nutnost příliš dynamické jízdy.
Při předjíždění totiž opravdu spotřebováváte zbytečně paliva, protože se musíte rozjet na vyšší rychlost, musíte řadit ve vyšších otáčkách, přičemž následně opět zase většinou následuje brždění, protože další jízdu vám neumožňuje příliš hustý provoz. Naprosto zbytečné je předjíždění, kdy jedete prakticky v souvislé koloně vozů. Přesto je pravidelně vidět vozidlo, které se pokouší předjíždět i v takových úsecích, posune se o několik automobilů dopředu a to je vše. Co jste tím získali? No jedině:
- Vyšší spotřebu
- Potenciální riziko při předjíždění
Úsporu času rozhodně nikoliv. Až tedy budete příště předjíždět, uvažujte, zda to skutečně má smysl, nebo si tím vlastně nějak nepomůžete. Od předjíždění vás odrazovat nechceme, ale je potřeba se předtím vždy zamyslet.
Aerodynamický odpor
Možností jak ušetřit je také zredukovat aerodynamický odpor. Jezdíte například na dovolenou s jízdními koly? Sundejte si ze střechy zahrádku, kterou rozhodně nemusíte vozit po celý rok. Pokud máte na střeše nějaký střešní nosič, samozřejmě to ovlivňuje aerodynamiku vozu.
Aerodynamický odpor ovlivňuje také řada dalších věcí, jako je například otevřené okénko, a to zejména ve vyšších rychlostech. Ostatně sami jistě znáte sílu vzduchu, která proudí dovnitř auta, pokud jedete rychleji. Více otevřené okénko je tak vhodné zejména při pomalejší jízdě.
Nahuštění pneumatik
Nemáte náhodou na vozidle podhuštěné pneumatiky? Podhuštění pneumatik je v mnoha ohledech i nebezpečné, protože ovlivňuje celou řadu faktorů, není to nutně pouze spotřeba. Je to například také:
- Sjíždění pneumatik
- Bezpečnost jízdy
Kontrolujte proto pravidelně tlak v pneumatikách, pamatujte také na to, že pokud automobil více naložíte, třeba při jízdě na dovolenou. Je nutné tomu přizpůsobit také nahuštění pneumatik. Správné nahuštění se dozvíte v manuálu vozu nebo na sloupku u řidiče.
Zbytečná zátěž ve voze
Nevozíte náhodou ve voze nějaké zbytečnosti? Nezřídka se stává, že v automobilu vozíme nějakou zbytečnou zátěž, která tam třeba zůstala od minula. Myslete na to, že každý kilogram navíc zvyšuje spotřebu.
Klimatizace
Dejte si pozor také na klimatizaci. Naučte se ji používat účelně. Klimatizace totiž také zvyšuje spotřebu a dokáže zvýšit spotřebu od 0,2 do 1,6 l na 100 kilometrů, což nemusí být vůbec málo. Před samotným použitím klimatizace je dobré zejména:
- Vyhřátý automobil trochu vyvětrat na začátku jízdy
- Klimatizaci zapínat až následně s odstupem
Pokud totiž začnete klimatizovat vyhřátý automobil, který stál polovinu dne na slunci, tak spotřebováváte zbytečně mnoho energie, a tedy paliva. Zacházejte tedy s klimatizací s rozumem.
Systém start-stop
Mnohé moderní vozy nabízejí nejrůznější novinky, na které často nadáváme. Takovým příkladem je start-stop systém, který mnozí řidiči považují za nesmysl, který škodí motoru. Na jednu stranu je to do určité míry pravda, ale start-stop systém zároveň dokáže snížit spotřebu. Vezměte si, kolikrát stojíte na křižovatce na červenou než se vůbec můžete rozjet a u toho vám běží motor na volnoběh. Start-stop systém tedy nemusí být vůbec špatný a vozidla, která jsou vidím vybavena, s častým vypínáním motoru počítají. Pokud budete věřit konstruktérům, ponechte jej klidně zapnutý.